banner

A22

 Špatně založená lajna i back-up do kotvítek.

Stalo se to mě, takže se jedná o informace z první ruky.

Přešel jsem highline Zkouřenku v Ostrově na věž kde byla ukotvená ještě jedna lajna Malej huhulák. Z druhý strany na mě křikla Anče, ať trochu povolím lajnu i backup, protože jim při napínání kousek lajny chyběl. Jak lajna, tak back-up byly kotvený zvlášť, každý v kotvítku, které jsem měl v ruce poprvé. Plnej adrenalínu po přechodu lajny, jsem se pustil do povolování. Jelikož v lajnách byl docela tah, nešlo to jen povolit, ale bylo třeba kotvítko rozdělat a lajnu (i backup) tam znova namotat. Navíc to bylo dost nízko a tak jsem to montoval hlavou dolů a namontoval jsem jak lajnu, tak i backup obráceně! Naštěstí jsem oba konce- jak lajny, tak backupu, uvázal protisměrným uzlem ke spansetu a křiknul na Anče, že je to hotový. Anče a spol. slanila a šla se naobědvat. Tenhle detail zmiňuju schválně a ještě se k němu vrátím.

Po obědě, se Anče s Peetem jali lajnu napínat. Na vrcholu, kde jsem lajny špatně nainstaloval, nebyl tou dobou nikdo, kdo by kontroloval, jestli je vše v pořádku. Dopnuli lajnu a backup a Peeto sednul do kladečky a přejel na druhou stranu a cestou lajny stejpoval. Když dojel na druhou stranu, nevěřil svým očím. Lajna i backup byly protažený kotvítkama a na místě je držely jen ty dva protisměrný uzle, jimiž jsem je pojistil k spansetu. Že nezářil spokojeností, je jasný. Seřval mě a po nějaký době jsme si to všechno vyříkali. Naštěstí, jsme k tomu měli příležitost.

Když to shrnu:

Ať už z jakéhokoli důvodu, může se stát, že se při montáži stane něco špatně. U mě to byl adrenalin, neznalost, nepozornost při montáži s hlavou dolů, navíc se jednalo o protažený duťáky, takže lajny držely i přes značnej tah ačkoli byly namotaný obráceně (u normálních lajn by asi vyjely rovnou, takže bych si toho všimnul hned a namontoval bych je správně)…zkrátka stalo se. Naštěstí jsem obě lajny pojistil, takže nedošlo fatálnímu incidentu.

Co by se mohlo stát, kdybych lajnu s back-upem nedojistil? Třeba nic. Při dopínání by lajna na druhý straně vyjela a spadla dolu. Ovšem, kdyby se Peeto, nebo Anče při napínání potřebovali natáhnout ke kladkám, třeba při posunování Line-gripu a chytli by se lajny v dobré víře, že drží, mohlo se stát, že by pod jejich váhou uvolnil celej systém a pak by došlo k pádu na zem!

Poučení z toho všeho:

Samozřejmě se vkrádá slovo KONTROLA. Jistě kontrola všech komponentů, kotvících bodů a zvažování možných rizik. Tak jako při všech jiných činnostech. V tomhle případě mám ovšem na mysli jednu konkrétní věc. Myslím si, že z mnoha dalších dobrých důvodů, není úplně bezpečný napínat highline z jedný strany, aniž by druhou stranu někdo kontroloval. Že budou špatně ukotvený lajny v kotvítkách je sice věc krajně nepravděpodobná, ale mě se stala. Ovšem lajna , smyce či spanset, drhnoucí o ostrou hranu po té co spadla, nebo se posunula bandáž, je věc vcelku častá…Taky pár napůl rozšroubovaných šeklů, pootevřených karabin a  dalších „drobností“ jsem už při napínání highline viděl.

Takže moje doporučení:

Když už si z jakýchkoli důvodů uděláte přestávku mezi montáží a napínáním lajny a slaníte, dejte si pak práci a vylezte na oba vrcholy a pohlídejte si, jestli se lajna a back-up napínají správně. Předejdete tak možná nemilým překvapením.

 

FOTOlive

FotoLIVE
Puerto de la Cruz, Tenerife 01/2021
Nejnovější highline
Název Délka Výška
Přechod za kilo 100 m 9 m
Vzduchotechnika 5 36 m 20 m
Lost repka pine 30 m 15 m
PS: "Bacha na Elišky" 100 m 80 m
Jezerní mrčba 160 m 80 m
Nejnovější přechody hl
Datum Lajner Highline
20.04.2025 PavelK Přechod za kilo
20.04.2025 Wojtavojta Přechod za kilo
22.03.2025 Wojtavojta Vzduchotechnika 5
18.10.2024 Mates Lost repka pine
13.10.2024 Káč Lost repka pine
Nejnovější přechody longline
Datum Lajner Délka
18.06.2022 Dony 70 m
23.05.2021 Dony 80 m
30.04.2021 Dony 70 m
25.04.2021 Prochy 100 m
21.04.2021 Dony 60 m