banner

A22

 Špatně založená lajna i back-up do kotvítek.

Stalo se to mě, takže se jedná o informace z první ruky.

Přešel jsem highline Zkouřenku v Ostrově na věž kde byla ukotvená ještě jedna lajna Malej huhulák. Z druhý strany na mě křikla Anče, ať trochu povolím lajnu i backup, protože jim při napínání kousek lajny chyběl. Jak lajna, tak back-up byly kotvený zvlášť, každý v kotvítku, které jsem měl v ruce poprvé. Plnej adrenalínu po přechodu lajny, jsem se pustil do povolování. Jelikož v lajnách byl docela tah, nešlo to jen povolit, ale bylo třeba kotvítko rozdělat a lajnu (i backup) tam znova namotat. Navíc to bylo dost nízko a tak jsem to montoval hlavou dolů a namontoval jsem jak lajnu, tak i backup obráceně! Naštěstí jsem oba konce- jak lajny, tak backupu, uvázal protisměrným uzlem ke spansetu a křiknul na Anče, že je to hotový. Anče a spol. slanila a šla se naobědvat. Tenhle detail zmiňuju schválně a ještě se k němu vrátím.

Po obědě, se Anče s Peetem jali lajnu napínat. Na vrcholu, kde jsem lajny špatně nainstaloval, nebyl tou dobou nikdo, kdo by kontroloval, jestli je vše v pořádku. Dopnuli lajnu a backup a Peeto sednul do kladečky a přejel na druhou stranu a cestou lajny stejpoval. Když dojel na druhou stranu, nevěřil svým očím. Lajna i backup byly protažený kotvítkama a na místě je držely jen ty dva protisměrný uzle, jimiž jsem je pojistil k spansetu. Že nezářil spokojeností, je jasný. Seřval mě a po nějaký době jsme si to všechno vyříkali. Naštěstí, jsme k tomu měli příležitost.

Když to shrnu:

Ať už z jakéhokoli důvodu, může se stát, že se při montáži stane něco špatně. U mě to byl adrenalin, neznalost, nepozornost při montáži s hlavou dolů, navíc se jednalo o protažený duťáky, takže lajny držely i přes značnej tah ačkoli byly namotaný obráceně (u normálních lajn by asi vyjely rovnou, takže bych si toho všimnul hned a namontoval bych je správně)…zkrátka stalo se. Naštěstí jsem obě lajny pojistil, takže nedošlo fatálnímu incidentu.

Co by se mohlo stát, kdybych lajnu s back-upem nedojistil? Třeba nic. Při dopínání by lajna na druhý straně vyjela a spadla dolu. Ovšem, kdyby se Peeto, nebo Anče při napínání potřebovali natáhnout ke kladkám, třeba při posunování Line-gripu a chytli by se lajny v dobré víře, že drží, mohlo se stát, že by pod jejich váhou uvolnil celej systém a pak by došlo k pádu na zem!

Poučení z toho všeho:

Samozřejmě se vkrádá slovo KONTROLA. Jistě kontrola všech komponentů, kotvících bodů a zvažování možných rizik. Tak jako při všech jiných činnostech. V tomhle případě mám ovšem na mysli jednu konkrétní věc. Myslím si, že z mnoha dalších dobrých důvodů, není úplně bezpečný napínat highline z jedný strany, aniž by druhou stranu někdo kontroloval. Že budou špatně ukotvený lajny v kotvítkách je sice věc krajně nepravděpodobná, ale mě se stala. Ovšem lajna , smyce či spanset, drhnoucí o ostrou hranu po té co spadla, nebo se posunula bandáž, je věc vcelku častá…Taky pár napůl rozšroubovaných šeklů, pootevřených karabin a  dalších „drobností“ jsem už při napínání highline viděl.

Takže moje doporučení:

Když už si z jakýchkoli důvodů uděláte přestávku mezi montáží a napínáním lajny a slaníte, dejte si pak práci a vylezte na oba vrcholy a pohlídejte si, jestli se lajna a back-up napínají správně. Předejdete tak možná nemilým překvapením.

 

FOTOlive

FotoLIVE
Puerto de la Cruz, Tenerife 01/2021
Nejnovější highline
Název Délka Výška
Attraction Direct 65 m 15 m
Vážnej případ 8 m 3 m
LVýK 115 m 40 m
3k ve spáře 150 m 40 m
Catch.mf 75 m 7 m
Nejnovější přechody hl
Datum Lajner Highline
06.04.2024 Albi Attraction Direct
05.04.2024 Pan Dek Attraction Direct
13.02.2024 Pan Dek Vážnej případ
13.02.2024 Káč Vážnej případ
13.02.2024 Albi Vážnej případ
Nejnovější přechody longline
Datum Lajner Délka
18.06.2022 Dony 70 m
23.05.2021 Dony 80 m
30.04.2021 Dony 70 m
25.04.2021 Prochy 100 m
21.04.2021 Dony 60 m