Špatně založená lajna i back-up do kotvítek.
Stalo se to mě, takže se jedná o informace z první ruky.
Přešel jsem highline Zkouřenku v Ostrově na věž kde byla ukotvená ještě jedna lajna Malej huhulák. Z druhý strany na mě křikla Anče, ať trochu povolím lajnu i backup, protože jim při napínání kousek lajny chyběl. Jak lajna, tak back-up byly kotvený zvlášť, každý v kotvítku, které jsem měl v ruce poprvé. Plnej adrenalínu po přechodu lajny, jsem se pustil do povolování. Jelikož v lajnách byl docela tah, nešlo to jen povolit, ale bylo třeba kotvítko rozdělat a lajnu (i backup) tam znova namotat. Navíc to bylo dost nízko a tak jsem to montoval hlavou dolů a namontoval jsem jak lajnu, tak i backup obráceně! Naštěstí jsem oba konce- jak lajny, tak backupu, uvázal protisměrným uzlem ke spansetu a křiknul na Anče, že je to hotový. Anče a spol. slanila a šla se naobědvat. Tenhle detail zmiňuju schválně a ještě se k němu vrátím.
Po obědě, se Anče s Peetem jali lajnu napínat. Na vrcholu, kde jsem lajny špatně nainstaloval, nebyl tou dobou nikdo, kdo by kontroloval, jestli je vše v pořádku. Dopnuli lajnu a backup a Peeto sednul do kladečky a přejel na druhou stranu a cestou lajny stejpoval. Když dojel na druhou stranu, nevěřil svým očím. Lajna i backup byly protažený kotvítkama a na místě je držely jen ty dva protisměrný uzle, jimiž jsem je pojistil k spansetu. Že nezářil spokojeností, je jasný. Seřval mě a po nějaký době jsme si to všechno vyříkali. Naštěstí, jsme k tomu měli příležitost.
Když to shrnu:
Ať už z jakéhokoli důvodu, může se stát, že se při montáži stane něco špatně. U mě to byl adrenalin, neznalost, nepozornost při montáži s hlavou dolů, navíc se jednalo o protažený duťáky, takže lajny držely i přes značnej tah ačkoli byly namotaný obráceně (u normálních lajn by asi vyjely rovnou, takže bych si toho všimnul hned a namontoval bych je správně)…zkrátka stalo se. Naštěstí jsem obě lajny pojistil, takže nedošlo fatálnímu incidentu.
Co by se mohlo stát, kdybych lajnu s back-upem nedojistil? Třeba nic. Při dopínání by lajna na druhý straně vyjela a spadla dolu. Ovšem, kdyby se Peeto, nebo Anče při napínání potřebovali natáhnout ke kladkám, třeba při posunování Line-gripu a chytli by se lajny v dobré víře, že drží, mohlo se stát, že by pod jejich váhou uvolnil celej systém a pak by došlo k pádu na zem!
Poučení z toho všeho:
Samozřejmě se vkrádá slovo KONTROLA. Jistě kontrola všech komponentů, kotvících bodů a zvažování možných rizik. Tak jako při všech jiných činnostech. V tomhle případě mám ovšem na mysli jednu konkrétní věc. Myslím si, že z mnoha dalších dobrých důvodů, není úplně bezpečný napínat highline z jedný strany, aniž by druhou stranu někdo kontroloval. Že budou špatně ukotvený lajny v kotvítkách je sice věc krajně nepravděpodobná, ale mě se stala. Ovšem lajna , smyce či spanset, drhnoucí o ostrou hranu po té co spadla, nebo se posunula bandáž, je věc vcelku častá…Taky pár napůl rozšroubovaných šeklů, pootevřených karabin a dalších „drobností“ jsem už při napínání highline viděl.
Takže moje doporučení:
Když už si z jakýchkoli důvodů uděláte přestávku mezi montáží a napínáním lajny a slaníte, dejte si pak práci a vylezte na oba vrcholy a pohlídejte si, jestli se lajna a back-up napínají správně. Předejdete tak možná nemilým překvapením.
FOTOlive
Název | Délka | Výška |
---|---|---|
Vlhký Labužník | 19 m | 7 m |
Mňamka | 150 m | 50 m |
Vodní lama | 45 m | 10 m |
Země, vzduch, oheň, voda | 58 m | 25 m |
Pečbuřťácká | 26 m | 7 m |
Datum | Lajner | Highline |
---|---|---|
09.01.2021 | Aneta Labužnice | Vlhký Labužník |
09.01.2021 | Hugo Labužník | Vlhký Labužník |
28.12.2020 | Dejv | Meet the cactus |
20.10.2020 | Dejv | Zahradní slavnost |
03.10.2020 | Aneta Labužnice | Zahradní slavnost |
Datum | Lajner | Délka |
---|---|---|
06.09.2020 | Tomáš | 310 m |
28.08.2020 | Panda | 85 m |
11.03.2020 | Ondráš | 156 m |
28.09.2019 | Panda | 80 m |
15.06.2017 | Tery_Dudy | 40 m |